zoekmachine optimalisatie: SEO micro niche en de long tail

zoekmachine optimalisatie

Wanneer u uw diensten of een product wil promoten dan is er nood aan aandacht. Deze aandacht kan komen via verschillende bronnen. Een klassieke manier is de krant te raadplegen, flyers uitdelen, telefonisch potentiële kanten proberen te bereiken, enz… Al deze methodes hebben vandaag nog steeds nut maar het is belangrijk te beseffen dat ze allemaal hun plaats hebben. Het heeft namelijk weinig zin reclame te maken via de krant wanneer uw doelgroep de krant helemaal niet leest. In een andere blog-post kunnen we ons wat meer verdiepen hierin….

Tegenwoordig zijn er nieuwere mechanismen die de aandacht van uw potentiële klanten kunnen trekken. Facebook, Twitter en Zoekmachines zoals Google zijn bijzonder belangrijke werktuigen om mee aan de slag te gaan. Een zeer groot voordeel aan Zoekmachines is dat mensen heel erg gericht gaan zoeken. Wanneer ze opzoek zijn naar een boekhouder in de buurt, wel dan tikken ze vaak gewoon “boekhouder mijnlocatie” in de zoekmachines. Dit noemen we dan een “zoekwoord”. Op het moment dat u acties tracht te ondernemen om uw website beter te doen scoren in de zoekmachines gebaseerd op een zoekwoord, spreken we over zoekmachine optimalisatie of “Search Engine Optimisation” (SEO).  Wanneer er een degelijke optimalisatie aanwezig is voor uw boekhoud bedrijf, dan is de kans erg reëel dat u de nodige aandacht krijgt op het internet voor zoekopdrachten die van belang zijn voor u.

Het is echter zo dat je niet zomaar alle aandacht kunt verkrijgen voor een gekozen zoekwoord. Heel wat is afhankelijk van de concurrentie. U kan zich vast wel voorstellen dat er meer concurrentie is voor de zoekwoord “boekhouder” dan voor de zoekwoord “boekhouder houthalen”. Uiteraard zijn er in dit geval ook veel meer zoekopdrachten voor de zoekwoord “boekhouder”, maar bent u werkelijk opzoek naar klanten aan de andere kant van het land? Bij het ondernemen van Zoekmachine optimalisatie of SEO starten we eerst met een intitiële analyse waar we eerst en vooral gaan onderzoeken wat haalbaar is en welke zoekwoorden het best passen bij uw bedrijfsprofiel.

de micro niche

De Micro niche is ook een heel populair begrip bij zoekmachine optimalisatie(SEO). Een micro niche is een marktsegment waar er beperkte concurrentie is maar alsnog een zekere hoeveelheid aan mensen die opzoek zijn naar dat specifiek onderwerp (er zijn bijvoorbeeld 100 mensen per maand opzoek naar “boekhouder gent”). Heel wat experts in zoekmachine optimalisatie gaan opzoek naar micro niches omdat de concurrentie lager ligt. Op die manier kunnen ze met beperkte inspanning alsnog een deel van de aandacht opeisen.

de long tail

Wanneer we spreken over gerelateerde micro niches binnen zoekmachine optimalisatie dan komen we al snel bij het begrip, de “long tail”. Hieronder ziet u een grafiek wat de “long tail” representeerd.

long tail - zoekmachine optimalisatie - SEO - micro niche

long tail - zoekmachine optimalisatie - SEO - micro niche

De “long tail” kan het makkelijkst geïllustreerd worden in verhaalvorm. In het onderstaand TED filmpje van “Malcolm Gladwell” ziet u hoe dat men vroeger keek naar de markt. In de jaren 70 werd er van uitgegaan dat er slechts één beste product of dienst kan zijn. Er is maar één beste advocaat, één beste programmeur, één beste spaghettisaus. Niet is minder waar. In het kort samengevat wou “Prego” een spaghettisaus producent de beste saus op de markt brengen en om te achterhalen wat de beste saus is hebben ze besloten om enkele tientallen verschillende soorten klaar te maken en heel wat steden in de verenigde staten te bezoeken en iedere keer tientallen mensen hiervan te laten proeven. Men had verwacht dat er wel enigszins  verschillen zouden zijn in smaak maar men had vermoed dat als smaken zouden verschillen dat er een geleidelijke groei zou zijn naar de centrale smaak. Echter bleek dat er heel wat fans waren voor de extra dikke saus, de extra pikante saus en de standaard saus. Dit was een manier om een notie te krijgen van de “long tail”. Als u het filmpje hieronder kijkt wordt het allemaal duidelijker.

 

Op welk manier slaat dit op zoekmachine optimalisatie? In zoekmachine optimalisatie wil je als bedrijfseigenaar ook scoren op populaire zoektermen, maar de optelling van micro niches of de “long tail” kan zelfs betere resultaten opleveren dan heel erg hard je best doen om te winnen in een titanenstrijd  in zoekmachine optimalisatie.

1000 echte fans

Wanneer je kijkt naar de illustratie van de “long tail”, zie je dat er een “head” en een “tail” sectie is. De “head” sectie representeert de hoge concurrentie en hoge populariteit van een onderwerp en de “tail” sectie representeerd alle lage concurrentie onderwerpen. Vaak is het zo dat bedrijven een cumulatie van “long tail” onderwerpen nodig hebben om voldoende inkomsten binnen te halen. Maar naast heel dit gegeven is er tussen de “head” en de “tail” nog een derde sectie die nog niet besproken is. Deze derde sectie kunnen we representeren als het hebben van 1000 echte fans. Een product dat niet zo populair is als de “main stream” in de “head” sectie maar waar er toch een minimaal aantal aan geïnteresseerden voor zijn. Wanneer deze geïnteresseerden echte fans zijn en volledig geloven in het merk en handelswaar  dan volgen ze deze overal en kan het product alsnog overleven. Zeker de moeite waard om de artikel eens volledig te lezen. zie hier voor meer over 1000 echte fans.

De conclusie is dat Zoekmachine optimalisatie (SEO) een erg belangrijk onderwerp is voor eender welk bedrijf. Het is echter van belang dat u een expert er bij neemt want er komt toch meer bij zoekmachine optimalisatie kijken dan het eerst lijkt.

Leave a Reply